Specjalizacje medyczne

FESS – endoskopowa operacja zatok

FESS

Z zapaleniem zatok przynosowych zmaga się około 15% społeczeństwa. Gdy prawidłowo prowadzone leczenie zachowawcze nie przynosi skutków, a zmiany w obrębie zatok zostają potwierdzone w badaniu endoskopowym nosa lub na tomografii komputerowej zaleca się zabieg chirurgiczny. Zabieg FESS (czyli funkcjonalna endoskopowa chirurgia zatok przynosowych, eng. Functional Endoscopic Sinus Surgery) to obecnie najnowocześniejsza i podstawowa metoda leczenia tego typu przewlekłego schorzenia.

Niestety zapalenie zatok przynosowych często mylone jest z migreną i alergią, w efekcie czego – bagatelizowane. Tymczasem to osobne schorzenie, które określa się jako proces zapalny błony śluzowej w obrębie nosa. W zależności od miejsca wystąpienia zmian chorobowych objawia się uczuciem rozpierania w obrębie twarzy, bólem w okolicy czoła, katarem, blokadą lub niedrożnością nosa, upośledzeniem węchu. Nieleczone lub leczone nieprawidłowo ostre zapalenie zatok oraz nawracające infekcje dróg oddechowych mogą doprowadzić do rozwoju przewlekłego stadium choroby i do astmy oskrzelowej.

Rozpoznanie zapalenia zatok i dalsze kroki

Diagnostyka zapalenia zatok przynosowych przebiega na podstawie wywiadu uzupełnionego o badanie endoskopowe (w celu rozpoznania polipów nosa, wydzieliny śluzowo-ropnej lub obrzęku), podczas którego lekarz dokonuje obserwacji stanu nosa oraz ujść zatok. Zawsze zleca się badanie tomografii komputerowej. Przewlekłe zapalenie zatok przynosowych w pierwszej kolejności leczy się m.in. antybiotykami, sterydami donosowymi i preparatami wody morskiej. Jeśli pacjent cierpi na alergię do leczenia włącza się leki przeciwhistaminowe.

Jak przebiega zabieg fess?

Gdy leczenie nie przynosi poprawy, kolejnym etapem będzie operacja zatok przynosowych FESS. Zabieg zostaje przeprowadzony przy użyciu narzędzi endoskopowych, które pozwalają śledzić obraz z wnętrza nosa i zatok na monitorze komputera. Wykonuje się go głównie w znieczuleniu ogólnym, a czasem – w przypadku niewielkich zmian – w znieczuleniu miejscowym. Zabieg trwa od 1,5 do 2 godzin. To małoinwazyjna metoda, której celem jest odblokowanie naturalnych ujść zatok do nosa przez usunięcie zmian chorobowych lub nieprawidłowości w strukturze nosa.

Istnieje możliwość wykonania równoczesnego zabiegu FESS oraz tzw. septoplastyki, czyli plastyki przegrody nosa. Operacja nie wymaga żadnych nacięć zewnętrznych, co oznacza pełen komfort dla pacjenta. Każde z używanych narzędzi wprowadzane jest do nosa poprzez nozdrza. Przebieg uzależniony jest od konkretnego schorzenia. Jeśli problem stanowią polipy w jamie nosowej, zabieg skupi się na ich usunięciu. Gdy pacjent cierpi na nawracające zapalenia zatok, lekarz podejmie działania, prowadzące do udrożnienia oraz poszerzenia ujścia zatok.

Pacjent pozostaje po operacji na jednonocnej obserwacji. Następnie wraca do domu. Zabieg zapewnia pacjentowi wysoki komfort. Na jego potrzebę stosuje się nowoczesne opatrunki, które nie wymagają usunięcia, bo same zamieniają się w żel, który można bezboleśnie wydmuchać. Zapewnia również stabilność operowanych struktur i zapobiega zrostom. Zaleca się, aby pacjent po operacji unikał wysiłku fizycznego przez okres 14 dni oraz ekstremalnych aktywności (np. bieganie lub siłownia) przez okres 30 dni.

Zalety zabiegu metodą FESS

Największą zaletą zabiegu operacji endoskopowej zatok FESS to jego mała inwazyjność, a co za tym idzie – brak blizn i brak bólu. Ale nie tylko. Satysfakcjonujące są również rezultaty zabiegu. Według badań operacja ta pozwala zredukować objawy zapalenia zatok nawet u 90% osób, które cierpią na to schorzenie, w tym prowadzi do ustąpienia bólów głowy i ogólnej poprawy stanu zdrowia. Po operacji zmniejsza się lub ustępuje wrażenie ściekania wydzieliny po tylnej ścianie gardła i poprawia się węch.